MENU

Paul Papo

Onderneemt en geeft weg

Het begon met de zeven zekerheden van Jumbo, maar dat vond franchisenemer van de supermarktketen Paul Papo niet genoeg.

Op basis van vijf kernwaarden (passie, vertrouwen, delen, ontwikkelen en aandacht) richtten hij en zijn vrouw Riwka en compagnon Anrico Maat onder andere een goededoelenproject op, dat elke verzamelde euro besteedt aan een goed doel. Hoe die stichting aan het geld komt? Simpel: medewerkers mogen elke maand €1 doneren. Klanten kunnen bijvoorbeeld hun emballagebon doneren. Hoe wordt bepaald naar welk doel het gaat? De medewerkers en klanten dragen zelf een goed doel aan, het bestuur beslist.

De goede doelen die worden aangedragen dienen altijd een persoonlijk plan. Zo is Stichting Maripaan Teaming er altijd zeker van dat daadwerkelijk elke euro aan dat ene doel wordt besteed. Voorbeeld? Een van de medewerksters wilde dolgraag bejaardenverzorgster worden. In het kader van haar opleiding wilde ze daarom een sjoelavond organiseren voor een lokaal bejaardentehuis, maar had hiervoor wel €120 nodig. Het bestuur besloot haar het geld te geven.

“Zo ontving het meisje een 10 op haar portfolio, kreeg ze een baan in het tehuis, hadden de bewoners van het tehuis de avond van hun leven, werd er kennis gedeeld en ja, dan word ik warm van binnen. Het is eigenlijk zo simpel.’ zegt een gepassioneerde Paul.

Je hebt een gezond stel hersens, je bent gezond, doe ook iets voor een ander.

Begon het dus ooit met €120, nu wordt er elke vier weken een slordige €4000 weggegeven. De betrokkenheid is hoog, en dat is best bijzonder voor de leeftijdsklasse waarin zo’n 80% van de medewerkers zich bevindt, namelijk tussen de 15 en 20 jaar.

Paul vindt het belangrijk hen iets mee te geven: ‘Ik hoop dat als ze ooit terugdenken aan hun werkplek, ze dit een warm gevoel geeft. Ik probeer ze dit te leren: je hebt een gezond stel hersens, je bent gezond, doe ook iets voor een ander.’

Deel dit bericht

De inschrijving is helaas gesloten.

Op 3 juni 2018 om 0.00 uur sloot de inschrijving voor 2018. Op de hoogte blijven van wat de deelnemende ondernemers allemaal doen om Groningen nóg beter te maken? Of weten of er een nieuwe Challenge komt in 2019?
Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.