MENU

Hoe werkt het?

Er is in zowel 2017 als 2018 een GOC geweest. Of er in 2019 weer eentje komt, moeten we nog even afwachten… Mocht je geïnteresseerd zijn in hoe alles in zijn werk gaat als je meedoet, dan kun je hieronder stap voor stap lezen wat je kunt verwachten.

De Groningse Ondernemers Challenge 2018 is inmiddels afgelopen. Hier kun je zien wie de deelnemers, finalisten en winnaars van 2018 waren.

1. Een idee

Heb je een goed idee dat maatschappelijke meerwaarde heeft op het gebied van armoede, gezondheid of eenzaamheid? Is het daarnaast nuttig voor meerdere mensen en partijen en ook op de lange termijn uitvoerbaar? Én ben je ondernemer? Dan kun je meedoen aan de Groningse Ondernemers Challenge.

Heb je nog geen idee, maar wil je wel graag iets doen? Dan denken we graag met je mee. Inspiratie opdoen?  Kijk dan eens bij de deelnemers van de laatste editie.

2. Een voorstel

Zodra jij je idee, initiatief of wens hebt ingestuurd, nemen we contact met je op. Samen kijken we tijdens een adviesgesprek naar je plan en hoe dat past binnen de 5 criteria van de Challenge (zie onder). Doel is om met jouw plan zoveel mogelijk maatschappelijke impact te bereiken. Hierna weet je waarmee je aan de slag moet. Je stuurt je uitgewerkte, definitieve projectplan in. Samen met een team van de gemeente beoordelen wij het en laten we je weten of je voor (een deel van de) financiering in aanmerking komt.

Tijdens de uitvoering zullen we je ondersteunen met workshops en advies. Zo maak jij zo veel mogelijk impact!

3. Financiering

De Gemeente Groningen investeert maximaal 50% in je plan, de andere 50% regel jij zelf. Dit kan door zelf te financieren, maar ook door bijvoorbeeld partners te vinden. Zo staat je plan nog sterker en heb je dus ook meer draagvlak.

4. Maatschappelijke marketing

Iedere deelnemer met een definitief voorstel krijgt:

  • een professionele fotoshoot op locatie van jou en je (sociale) werkzaamheden
  • een projectpagina op onze website
  • ansichtkaarten en posters, verspreid door de hele stad

De foto’s worden ingezet op diverse kanalen en jij mag ze ook voor jezelf gebruiken. Je komt dan in onze galerij te staan, tussen de andere deelnemers.

5. Publiek stemt mee

Elke deelnemer kan van gedurende een vastgestelde periode stemmen verzamelen voor zijn/haar plan via onze website. Jouw projectpagina, waar je plan en het tot dan behaalde resultaat beschreven staan, krijgt namelijk een stemknop. De deelnemer die de meeste publieksstemmen weet te werven, wint €1.000,- voor zijn of haar project!

De 2 plannen met de meeste stemmen worden daarnaast toegevoegd aan de groep van 10 finalisten die worden beoordeeld door de vakjury.

6. Winnen

Op basis van de criteria en het bijbehorende beoordelingsformulier, komen er tien voorstellen uit de bus als finalist. Daaraan worden de twee projectplannen met de meeste publieksstemmen toegevoegd. Uit die 10 + 2 = 12 projecten kiest de vakjury de drie initiatieven die het grootste verschil maken. Zij winnen een geldprijs: €5000,- aan extra financiering, te besteden aan het project. De prijzen worden op een feestelijk moment uitgereikt door bijvoorbeeld een wethouder van de gemeente.

Dus: eyes on the prize, maar dit is natuurlijk niet het belangrijkst. Het daadwerkelijk oplossen van sociaal-maatschappelijke problematiek is het ware doel van deze Challenge!

Criteria voor je idee

Impact

Is jouw idee een oplossing voor een sociaal probleem op het gebied van armoede, eenzaamheid of gezondheid?
Op welk vlak draagt jouw idee bij dat de stad socialer wordt?

Draagvlak

Wie zit er op je idee te wachten?
Met wie ga je samenwerken?
Welke partijen zijn enthousiast over je idee?

Ondernemend

Hoe kun je je idee langdurig inbedden in je bedrijfsvoering?
Hoe kun je je initiatief voortzetten, ook nadat de start-investering stopt?
Welk verdienmodel zit achter je idee?

Schaalbaar

Hoe kan jouw idee ook elders in de stad worden uitgerold?
Hoe kun je het idee vergroten?

Nieuw

Wat maakt dat jouw idee nieuw is voor jouw bedrijf?
Welke nieuwe dienst/evenement of klantenkring wil je met je idee bereiken?
In hoeverre is je idee innovatief qua aanbod in de stad?

Budget

Je kunt de helft van jouw begroting meegefinancierd krijgen.
In een persoonlijk gesprek lichten we graag de richtlijnen hiervoor toe.

De inschrijving is helaas gesloten.

Op 3 juni 2018 om 0.00 uur sloot de inschrijving voor 2018. Op de hoogte blijven van wat de deelnemende ondernemers allemaal doen om Groningen nóg beter te maken? Of weten of er een nieuwe Challenge komt in 2019?
Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.