MENU

Nieuwsbericht 30 januari 2019

Workshop Impact Meten

Waarom is impact meten zo belangrijk?

Deze vragen en meer werden behandeld tijdens de workshop Impact Meten op 22 januari 2019, door Floor Kuipers (Buro Bries). (Oud-)deelnemers en geïnteresseerden konden zich aanmelden. Floor is bij Van Hulley afgestudeerd op dit onderwerp en sinds ze bij Buro Bries werkt, is dit een van haar expertisegebieden.

Waarom is impact meten zo belangrijk?

Het belang van impactmeten laat zich makkelijk raden: de traditionele uitspraak ‘meten is weten’ gaat op voor elk bedrijf dat zichzelf doelen stelt. Sociale ondernemingen zijn hier geen uitzondering op, sterker nog, impactmeten is een zeer belangrijk onderdeel, dat – zeker bij startende bedrijven/projecten – van enorme meerwaarde kan zijn. Zo weet je of de activiteiten die je uitvoert ook het resultaat behalen dat je voor ogen had, maar kun je ook hard maken tegenover de ‘buitenwereld’ wat voor resultaat je hebt behaald in (bijvoorbeeld) het afgelopen jaar. Omdat veel resultaten van sociale ondernemingen moeilijk meetbaar zijn (neem geluktoename bij iemand die weer aan het werk kan of in hoeverre hergebruik van bepaald materiaal het milieu ontlast), is het belangrijk toch indicatoren te ontwikkelen aan de hand waarvan je kunt gaan meten.

Dit betekent niet dat je je financiële plaatje niet op orde hoeft te hebben. Winst- en omzetcijfers zijn evengoed belangrijk om te kunnen aantonen dat je financieel gezond bent of dat er progressie zit in je omzet, alleen het is niet de hoofdzaak. Het gaat om de combinatie en de balans tussen de twee. Met impactcijfers kun je enorm sleutelen aan je onderneming, als je je  pijnpunten hebt ontdekt. Je kunt efficiënter werken en transparant zijn in hoe jouw onderneming werkt. Hier heb je zelf heel veel aan, maar de buitenwereld ook.

Als je meer wilt weten over impact meten voor jouw onderneming/project, of je wil er de volgende keer bij zijn, neem dan gerust contact op!

Deel dit bericht

De inschrijving is helaas gesloten.

Op 3 juni 2018 om 0.00 uur sloot de inschrijving voor 2018. Op de hoogte blijven van wat de deelnemende ondernemers allemaal doen om Groningen nóg beter te maken? Of weten of er een nieuwe Challenge komt in 2019?
Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.